I forbindelse med et innovationsprojekt i håndværk og design på læreruddannelsen, fik jeg og min gruppe fremtryllet ham her, Nullekaninen, i lækkert elmetræ.

Målet var at skabe et innovativt og entreprenant produkt med afsæt i vikingetidens materielle kultur efter et besøg på museet Kongernes Jelling.

Vores produkt er en nyfortolkning af et redskab til et håndværk, man mener, går helt tilbage til vikingetiden. Kært barn har mange navne: Lucet, lucette, snoregaffel, strikgaffel og nullestok. Vores hedder Nullekanin og er tænkt som en kombination af

Det gamle (håndværket) + det nye (friendship bracelets og skoledillen) + værdi for andre (videreformidling: en tiltrækkende indpakning med tilhørende instruktionsvideo)

Nullekaninen kan bruges til at flette/nulle snore, der er oplagt som armbånd, halskæder el.a. Snoren minder om hestetømmer og snore fra strikke-Lise/-Marie, og der er mange, mange muligheder for at bruge dem i andre håndarbejdssammenhænge.



Se hvordan man bruger den i videoen her.

Jeg gik all-in på projektet og derfor er den fysiske del af opgaven undtagen prototypen (dvs. produkt, materialeprøver, emballage og video) mine 'creations'.
Det virkede i øjeblikket som en overskuelig overspringshandling fra bachelorprojektet, som så greb lidt om sig, fordi jeg blev bidt af det.














Et sæt består af en Nullekanin og to sæt runde snørebånd i en opbevaringsæske: 




Bøger der blandt andet beskæftiger sig med denne teknik:


0 kommentarer:

Send en kommentar