Arkitekturmodel og skalafigurer med en fortid i militæret
Om ikke så længe skal jeg til eksamen i håndværk og design, og det har fået mig til at tænke på sidste års linjefagseksamen i billedkunst. 

Sidste år dykkede jeg ned i arkitektur som tilgængeligt emne på mellemtrinnet, og min eksamensmakker og jeg kom med et bud på billedkunstundervisning i arkitektur med afsæt i elevernes livsverden; legepladser. Det kom der meget sjov, en kæmpe udstilling, en masse refleksioner og en topkarakter ud af. 
Det bedste var processen, hvor vi eksperimenterede med og afprøvede forskellige materialer til modelbygning. Gode erfaringer at have med til senere undervisning, hvor det bliver elevernes tur til at bygge.

Med afsæt i bl.a. vores praktik fandt vi ud af, at arkitektur sagtens kan gøres tilgængelig for børn. Det handler om at møde dem mellem arkitekturens anderledeshed og indholdets genkendelighed. Legepladser er et udmærket udgangspunkt for modelbyggeri og overvejelser omkring æstetik og funktion.




 



0 kommentarer:

Send en kommentar